سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قواعد اساسی نگارش محتوا در فرآیند تولید محتوا چیست؟

در این مقاله به موضوع نگارش محتوا پرداخته و انواع دستورالعمل ها، قواعد و نکاتی را که باید به آنها توجه داشت تا بتوان یک محتوای اصولی و اساسی را خلق کرد..

چرا نگارش محتوا مهم است؟ تمام اشخاصی است که در تجارت و کسب و کارهای آنلاین به فعالیت می­پردازند، برای معرفی خود، خدمات و محصولاتی که ارائه می­دهند، ناگزیر به تولید محتوا و ارائه اطلاعات پیرامون موضوعات مختلف می­‌باشند. در دنیای مجازی انواع و اقسام وب­سایتها وجود دارند که محتواهای مختلفی مثل آموزشی، اطلاعات و اخبار، تبلیغاتی، فروشگاهی و ... را ارائه می­دهند. برای تهیه و تنظیم انواع محتوا دستورالعمل­ها و قواعدی مثل قواعد نگارشی، اصول سئو و ... وجود دارد که هر شخصی که کار تولید و نگارش محتوا را انجام می­دهد باید از آن ها اطلاعات داشته باشد تا بتواند محتوای هدف را به خوبی و با سطح کیفی عالی تولید کند.

در این مقاله ما به موضوع نگارش محتوا خواهیم پرداخت و قواعدی که باید در تولید محتوا به آنها دقت و توجه شود، را بازگو خواهیم کرد.

در نگارش محتوا به چه مسائلی باید توجه کرد؟

داشتن ایده

عده ­ای زیادی در کسب و کارهای آنلاین وجود دارند که به کار تولید محتوا می­ پردازند، اما آن هایی که از ایده و خلاقیت خود برای انجام دادن آن استفاده می­ کنند، اندک می­ باشند. برای داشتن ایده شاید مجبور شوید روزها و هفته­ ها در مورد آن فکر کنید و جوانبی مختلفی را مورد بررسی قرار دهید تا جرقه ­ای در ذهن شما زده شود. به هر حال اگر این ایده به درستی در نظر گرفته شود، می­ تواند شما را به جایی برساند که در بین رقبای خود به جایگاه برتر و بالاتری دست یابید. از نمونه کسب و کارهای آنلاینی که با یک ایده جدید و عالی کار خود را شروع کرده و به پیش بردند، می­ توان دیجی کالا و فرادرس را نام برد.

 

انتخاب موضوع مناسب و پرمخاطب

در تولید و نگارش محتوا آنچه که باید اول در نظر بگیرید انتخاب یک موضوع جدید و مخاطب پسند می­باشد که تا جای ممکن قبلاً مورد استفاده قرار نگرفته باشد. کافی است سری به اخبار و اطلاعات روزمره بزنید و بررسی کنید در حوزه کاری شما کدام موضوعات و مطالب در کانون توجه مخاطبان قرار دارد. در صورتی که بتوانید موضوع مناسب را پیدا کنید، آن موضوع باعث جلب توجه مخاطبان و افزایش بازدید از صفحه سایت شما می­شود که از نظر سئو بسیار حائز اهمیت می­باشد.

 

عناوین جذاب برای نگارش محتوا

در محتوای شما باید تعدادی عنوان وجود داشته باشد تا بتوان آنرا به بخش­های مختلف تقسیم­بندی کرد. این عنوان­ها باید تا جای ممکن جدید، کوتاه و جذاب باشد تا خواننده را به خواندن متن ارائه شده در زیر عنوان ترغیب کند. ذکر عنوان­های معمولی و تکراری ممکن است با عدم استقبال مخاطب مواجه شده و او حس کند محتوای مربوط به آن عنوان را قبلاً مطالعه کرده است؛ بنابراین منجر به ترک آن صفحه و خروج مخاطب از سایت می­شود.

نکات دستوری و قواعد نگارشی

از مهم­ترین عواملی که در تولید و نگارش محتوا باید به آن توجه داشته باشید، رعایت قواعد نگارشی و دستور زبان در متن می­باشد. شاید بسیاری از ما این قواعد را از درس دستور زبان فارسی که در مدرسه می­خواندیم، به یاد داشته باشیم. تعدادی از آنها را می­توان به شرح زیر در نظر گرفت:

الف) استفاده درست و بجا از فعل 

توجه داشته باشیم که جای فعل همیشه در آخر جمله است که باید با فاعل خود تناسب داشته باشد. سعی کنید یک فعل را بیشتر از یک یا دو بار در یک پاراگراف بکار نبرید؛ بهتر است بجای تکرار آن از معادل و هم­معنی آن فعل استفاده کنید.

 

ب) رعایت اصول نشانه گذاری در متن

در نگارش محتوا توجه به علائم نگارشی از اهمیت خاصی برخوردار است. مهم­ترین نشانه­ های استفاده شده در جملات متن عبارتند از: نقطه، ویرگول، نقطه ویرگول، دو نقطه، علامت سؤال، علامت تعجب و گیومه.

  • نقطه در انتهای جمله خبری آورده می­ شود و نباید فاصله ­ای بین آن با فعل آخر جمله باشد.

  • ویرگول باید به کلمه قبل از خود بچسبد و با کلمه بعد از خود به اندازه یک حرف فاصله داشته باشد. مهم ­ترین کاربرد آن برای ایجاد مکث در جمله، جداسازی اعداد و ارقام و زمانی است که بخواهیم عناصر یا قسمت های مختلف تشکیل دهنده یک چیز را در متن به دنبال هم نام ببریم.

  • دونقطه و نقطه ویرگول نیز مانند ویرگول به کلمه قبل از خود می­ چسبند و به اندازه یک حرف با کلمه بعد از خود فاصله دارند.

  • علامت سؤال برای جملات سؤالی در متن استفاده می­شود که در آخر جمله می­ آید و به کلمه قبل از خود می­چسبد. ذکر جملات سؤالی در متن موجب می­شود مخاطب بیشتر با محتوا ارتباط برقرار کند و درگیر آن شود.

  • گیومه برای قراردادن عبارت مهم یا اسم و نام خاص استفاده می­ شود. توجه می ­کنیم که عبارت داخل گیومه هیچ فاصله ­ای با آن ندارد اما کلمات قرارگرفته در قبل و بعد از گیومه به اندازه یک حرف از آن فاصله می­ گیرند.

توجه:

رعایت نیم­ فاصله در افعال چند قسمتی، کلمات دارای نشانه «ها»، صفت­ هایی با پسوند «تر» و «ترین» و بعضی از واژه ­های مرکب ضروری است.

 

کیفیت بالای متن

در محتواسازی برای کسب و کار آنلاین، نباید کیفیت را فدای کمیت کرد. گاه اشخاص تصور این را دارند که هر چه محتوای تولیدی آنها طولانی ­تر باشد، در جذب مخاطب و ترافیک سایت مهم­تر است. در حالی که این باور غلطی است! این که شما یک محتوا را با حفظ سادگی و قابل فهم­بودن مطابق با استانداردهای تولید محتوا و در سطح کیفی عالی ارائه دهید، به مخاطبان این موضوع را القا می­ کند که شما به آن ها و رشد آگاهی و اطلاعاتشان اهمیت می ­دهید. این امر می­تواند به نوبه خود موجب شود که عده ­ای به مخاطبان همیشگی و دائم کسب و کار شما تبدیل شوند که رتبه وب­سایت شما را به طور قابل توجهی بهبود خواهد داد.

 

تقسیم بندی متن به بخش­ های مختلف

باید توجه کرد که محتوای ارائه شده نباید با یک عنوان تنها شروع شده و تعداد زیادی پاراگراف به دنبال آن آورده شود. شما باید ساختار محتوای خود را به بخش ­های مختلف تقسیم­ بندی کرده و برای هر بخش عنوان مناسبی قرار دهید. سپس باید تعدادی مشخص پاراگراف را برای هر بخش در نظر بگیرید که با یکدیگر وحدت و یکپارچگی داشته باشند. یکی از مزیت­ های این کار امکان تهیه فهرست از محتوای ارائه شده و آوردن آن در ابتدای محتوا می­باشد تا خواننده بتواند دورنمایی از محتوایی که قرار است آنرا مطالعه کند، بدست آورد. مزیت دیگر آن تأثیر در سئو و بهینه­ سازی محتوا برای جستجو در گوگل می­ باشد.

 

رعایت تعداد لغات در هر بخش

در هر بخش از متن شما که در زیر یک عنوان قرار گرفته، تعدادی پاراگراف وجود دارد که به دنبال هم آورده می ­شود. باید دقت کرد که مجموع لغات دربرگیرنده یک بخش باید بین 300 تا 400 باشد. این امر برای جلوگیری از طولانی­شدن بخش لازم است؛ ضمن این که مخاطب نیز از خواندن مطلب موردنظر خسته نمی­ شود.

 

استفاده از محتوای چند رسانه ای

این که شما در تولید و نگارش محتوا تنها از متن استفاده کنید و پاراگراف ­ها را یکی پس از دیگری در متن خود بیاورید، محتوایی با ظاهر سرد و بی روح خواهید داشت که  باعث یکنواختگی آن شده و خیلی زود خواننده از مطالعه آن خسته می ­شود. سعی کنید در متن خود از تعدادی تصویر جذاب و با کیفیت بالا استفاده کرده که در ارتباط با موضوع متن باشد.

 

قالب و ساختار محتوا

بسیار مهم است که در کار تولید و نگارش محتوا، ساختاری مناسب برای محتوای خود در نظر بگیرید. بهتر است محتوای خود را در قالب یک مقاله کاربردی تنظیم کنید. در این حالت محتوای شما به سه بخش مقدمه، بدنه اصلی و نتیجه­ گیری تقسیم می­شود.

در قسمت مقدمه ضمن اشاره مختصر به موضوع محتوا، منظور و هدف خود از ارائه آن را بیان کنید و برای مخاطب توضیح دهید که چرا خواندن این مقاله اهمیت دارد. سپس به فهرست مطالبی که قرار است در بدنه اصلی مقاله به آن ها پرداخته شود، اشاره کوتاهی داشته باشید.

در قسمت بدنه اصلی موضوع موردنظر را با جزئیات و بخش­ های مختلف آن توضیح دهید و به بیان دستورالعمل ­ها، راه­کارها، عوامل دخیل، مزایا و ... بپردازید. توجه کنید که این بخش از مقاله از دو بخش دیگر اهمیت بیشتری دارد پس در تنظیم آن دقت بیشتری را مدنظر قرار دهید.

سرانجام در قسمت نتیجه ­گیری، برداشت و نتیجه کلی خود را از موضوع موردنظر ارائه دهید.

 

پس زمینه و رنگ متن محتوا

یکی از نکاتی که به جلوه، جذابیت و زیبایی وب­سایت کمک کرده و منجر به حضور طولا نی­تر مخاطب در سایت شما می ­شود، رنگ­آمیزی متن استفاده شده در محتوا و همچنین رنگ پس ­زمینه ­ای است که برای صفحه موردنظر در نظر گرفته ­اید. سعی کنید در فرآیند تولید محتوا برای کلمات کلیدی در متن رنگ به خصوصی در نظر بگیرید. همچنین برای اسامی خاص، کلمات داخل گیومه، اعداد مهم و ... رنگ­ های جداگانه ­ای را استفاده کنید. اینکار از نظر روان­شناسی هم توجه و تمرکز مخاطب را به متن شما افزایش می­ دهد و هم به جذابیت محتوای ارائه شده کمک می­ کند. برای پس ­زمینه محتوا نیز رنگی را در نظر بگیرید که با رنگ­ های متن ضدیتی نداشته باشد و تا حدودی حد و مرز کلی محتوا را نشان دهد.

 

جملات کوتاه، ساده و روان

هر پاراگراف در محتوای شما از چند جمله تشکیل شده است. بهتر است این جملات را به صورت کوتاه و روان در متن بیاورید تا مخاطب از خواندن جمله خسته نشود و بهتر در ذهن او باقی بماند. همچنین باید توجه داشته باشید غالب مخاطبان شما افراد معمولی هستند که به دنبال فهم سریع و راحت مطلب در مورد موضوعی خاص می­باشند. پس سعی کنید در تولید و نگارش محتوا، جملات خود را به صورت ساده و قابل فهم تنظیم کنید و از آوردن عبارات و اصطلاحات پیچیده در متن خودداری کنید.

 

رعایت اصول سئو در هنگام نگارش محتوا

یکی دیگر از مهم ­ترین مسائلی که باید در تولید و نگارش محتوا به آن توجه داشته باشید، سئو و رعایت جنبه ­های مختلف آن در متن محتوا می­باشد. سئو در واقع مجموعه دستورالعمل­ها و راه­کارهایی است که باعث می­شود صفحات سایت شما در نتایج جستجوی گوگل در رده ­های برتر جای بگیرد.

تعدادی از مهم ­ترین این دستورالعمل­ ها را می­ توان به شرح زیر در نظر گرفت:

  • استفاده از کلمات کلیدی اصلی و کمکی:

«کلمه کلیدی اصلی» در محتوا کلمه ­ای است که بیشترین ارتباط را با موضوع مقاله شما دارد. در محتوای خود حتماً باید این کلمه را در نظر گرفته و با رنگی خاص مشخص کنید تا برای مخاطبان نیز معلوم باشد. نکته دیگر این است که چگالی کلمه کلیدی اصلی را در متن رعایت کنید و در حد 0.5 تا 2 درصد آن را تنظیم کنید. تعدادی کلمه کلیدی کمکی نیز که در متن تکرار شده و با موضوع به نوعی در ارتباط هستند نیز می ­تواند در نظر گرفته شوند.

 

  • لینک دهی داخلی و خارجی

مفهوم لینک داخلی به این معناست که از صفحه محتوای خود به صفحاتی که موضوع آن ها با موضوع صفحه حاضر مرتبط است لینک ایجاد کنید. این­ کار باعث می ­شود که مخاطب بتواند به طور مستقیم به آن صفحات نیز وارد شده و مطالب آن ها را نیز مطالعه کند که از نظر سئو در ترافیک سایت و زمان ماندگاری مخاطب در سایت اهمیت زیادی دارد. لینک به صفحات خارجی زمانی اتفاق میافتد که شما بخواهید مخاطب خود را برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت دیگر ارجاع بدهید.

  •  استفاده از برچسب

برچسب ­ها دسته­ بندی­ های خاص و کوچکتری را برای مطالب مربوط به محتواهای شما ایجاد می­ کنند و به محتوای هر نوشته بستگی دارند. این برچسب ­ها باید کوتاه و با تعداد کم باشند تا تأثیر منفی در سئو نگذارند. برچسب­ ها در واقع می­ توانند کلمات مهم مربوط به متن­های شما را مشخص کنند.

  •  استفاده از عبارات و کلمات کلیدی در عنوان عکس

بسیاری از افراد و اشخاص در فضای اینترنت برای یافتن اطلاعات مورد نیاز خود بجای متن از جستجوی تصویر در گوگل استفاده می ­کنند و به سایت­ های هدف وارد می­ شوند. بنابراین این که شما در متن خود تعداد تصویر داشته باشید و این تصاویر دارای عنوان بوده و در عنوان خود نیز دارای کلمه کلیدی و مرتبط با موضوع باشند، از نظر سئو مهم می ­باشد.

 

نتیجه ­گیری:

در این مقاله ما 12 دستورالعمل و قاعده را که باید در تولید و نگارش محتوا به آن ها توجه ویژه داشت، بیان کردیم و توضیحاتی پیرامون هر یک ارائه دادیم. با معرفی و بررسی این عوامل متوجه می­ شویم که کار تولید محتوا یک حرفه مهم و حساس می­باشد و زمان کافی باید به آن اختصاص داده شود. برای اینکه محتوای هدف بتواند انتظارات و اهداف ما را برآورده سازد، ساختار محتوا باید به خوبی تنظیم شود و بر روی آن کار شود تا بتواند به افزایش ترافیک سایت، بالارفتن رتبه سایت در جستجوهای گوگل و فروش بالقوه محصولات و یا خدمات منجر شود.

 منبع: قواعد اساسی نگارش محتوا در فرآیند تولید محتوا چیست؟

رایا مارکتینگ