سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ریدایرکت 410 چیست؟

سایت های زیادی هستند که از کدهای 410 و 404 برای صفحاتی که در حال حاضر وجود ندارند استفاده می کنند. اما آیا اینکار واقعا درست هست؟ اصلا چه تفاوتی بین کد 410 و 404 وجود دارد؟ آیا اصلا چیزی بنام ریدایرکت 410 داریم یا باید در همان صفحه 410 زده شود و آن صفحه حذف شود؟ ریدایرکت مگر برای کدهای 301 و 301 نیست؟ با کد هدر 410 به گوگل می گویید که این صفحه دیگر وجود ندارد و دیگر آن را برای ایندکس قرار نده. از این به بعد گوگل تصمیم می گیرد که ربات های خود را دیگر برای این صفحه هدایت نکند.

بله درست هست. ریدایرکت 410 وجود ندارد. بلکه این کار فقط برای 301 و 302 هست. اما ما به شما خواهیم گفت که چرا باید از 410 استفاده کنید و از کدهای خطای دیگر برای حذف دائمی صفحاتی از سایت اقدام نکنید. از کلمه ریدایرکت فقط به این دلیل استفاده می کنیم که بتوانیم مفهوم 410 را بهتر به شما نشان دهیم.

HTTP Status code: 410 برای چه مواقعی مناسب هست؟

نکته مهم برای 410 این هست که شما به گوگل خواهید گفت که من این صفحه را خودم و به میل شخصی خودم از کل سایت پاک کرده ام و قصد نداشتم که آن را به صفحه دیگری ریدایرکت کنم. چرا؟!

به این خاطر که این صفحه قدیمی شده و اصلا سرچی برای آن دیگر انجام نمی شود. یا اینکه این صفحه از قبل ایندکس نبوده و در حال حاضر هم برای سایت من مناسب نیست. یا شاید این صفحه به خاطر یک خبری بوده که خلاف آن ثابت شده و نباید در سایت من قرار بگیرد.

این دلایل و دلایل دیگر می تواند باعث شود که در طول مدت زمان کار بر روی سایت، شما نیاز داشته باشید که از کد 410 ( ریدایرکت 410 ) استفاده کنید.

اگر شما یک سایت وردپرسی دارید می توانید از افزونه یوست پولی کمک بگیرید. زیرا این افزونه قابلیت ریدایرکت ها و همچنین 410 را در خود دارد.

چرا 410 برخلاف 404 خطرناک نیست؟

گوگل وقتی با صفحه 404 مواجه می شود مطمئن هست که شما یک اشتباه در سایت خود انجام داده اید. چون وقتی صفحه ای به صورت اشتباه از سایت حذف می شود و یا یک لینک اشتباه در صفحه ای وجود دارد خطای 404 به صورت پیشفرض در سایت شما نمایان می شود. 410 گزینه ای هست که شما با اختیار و دقت بالا یک صفحه ای را حذف کرده اید.

چرا از 301 بجای 410 استفاه نکنیم؟

در اینجا خیلی از افراد دچار مشکل می شوند. احساس می کنند که اگر صفحه را 410 کنند ، گوگل برای آنها یک خطا در نظر میگرد و به خاطر این ترس مجبور می شوند که از ریدایرکت 301 استفاده کنند. این ریدایرکت برای صفحاتی کاربرد دارد که دارای ورودی از گوگل هستند و اگر به صورت دائم حذف شوند و به صفحه مرتبط دیگری هدایت نشوند، برای سایت بسیار مضر خواهد بود. در این صورت از ریدایرکت 301 استفاده می کند.

اما 410 برای صفحاتی هست که به اصطلاح به آنها صفحات مرده می گویند. حتی ممکن هست شما مجبور شوید به دلیل تغییر استراتژی کسب و کار خود یکسری صفحات را به صورت دائمی حذف کنید و به هیچ صفحه دیگری هدایت نکنید. یا اصلا دیگر هیچ صفحه مرتبط دیگری برای ریدایرکت کردن آن ندارید. در این صورت راهی جز کد 410 هدر ندارید.

آیا می شود نه ریدایرکت کنیم و نه کد 410 ؟!

بله می شود چرا نه. یکی از بهترین کارها این هست که محتوای آن صفحه را کامل و یا کمی تغییر دهید و با یک خلاقیت جالب آن را بروز کنید. پیشنهاد می کنیم که اگر محتوا و صفحه موردنظر قابلیت ویرایش و اپدیت دارد حتما اینکار را انجام دهید. در غیر اینصورت گزینه دوم ما 301 و سپس 410 هست.

آیا گوگل مشکلی با 410 ندارد؟

همچنان بین سئوکاران بحث هست که گوگل آیا 410 را مانند 404 میداند یا خیر؟! گوگل هیچ وقت به صورت 100% بیان نکرده که 410 را تایید می کند یا نه؟ پس ما هم به شما پیشنهاد می کنیم که این حرکت را به عنوان آخرین حرکت برای حذف صفحه در نظر بگیرید. با انجام اینکار ربات های گوگل دیگر به این صفحه ورود نمی کنند و هر چه سریعتر آن ار از ایندکس خود پاک می کنند.

آیا صفحات نوایندکس هم نیاز به 410 دارند؟

اگر صفحه ای از سایت شما نوایندکس هست یعنی اینکه گوگل حق ندارد آن صفحه را مشاهده کرده و به کاربر نشان دهد. در اینصورت اکثر سئوکاران عقیده دارند که فقط حذف کردن معمولی آن صفحه بدون ریدایرکت و کد هدر 410 ، مشکلی ایجاد نمی کند. اما اگر یک صفحه برای استارتژی داخلی سایت هست ، سعی کنید از ریدایرکت 301 استفاه کنید.

آیا ممکن هست با 410 کردن مشکلات دیگری هم رخ دهد؟

اگر شما در آن صفحه از برچسب استفاده کرده باشید این مشکل می تواند برای آنها هم رخ دهد. شما برچسب هایی در سایت خود خواهید داشت که دیگر هیچ مطلبی در آن وجود ندارد. در این صورت باید برای آنها هم چاره ای بیندیشید.

خالی بودن یک برچسب (تگ) اصلا درست نیست و شما صفحه ای دارید که با 404 هیچ فرقی ندارد. چون به هیچ صفحه مقصد کاربر هدایت نمی شود.

برای حل این مشکل چه کنیم؟

اگر در آن برچسب مطلب دیگری وجود دارد که مشکلی نیست. اما اگر مطلبی وجود ندارد یا باید آن را نوایندکس کنید و سپس ان را حذف کنید (بهترین روش) یا برای آن برنامه ای بریزید و در آینده برای تگ موردنظر مطلبی را منتشر کنید. راه دیگر آن ریدایرکت کردن به تگ یا محتوای مرتبط و یا دسته بندی مرتبط هست.

جمع بندی مطلب ریدایرکت 410 چیست

همیشه در هنگام حذف صفحات سایت دقت کنید که چگونه باید با آن صفحه برخورد کنید تا نه تنها ضرری برای سئو سایت شما نداشته باشد بلکه به سایت شما کمک کند تا پیشرفت کنید. ریدایرکت ها و کدهای هدر 410 زمانی باید استفاده شوند که شما یک استراتژی جدید دارید. اما اگر چاره ای جز حذف صفحه ندارید مطلب ریدایرکت 410 راهنمای شما برای حل این مشکل خواهد بود.

منبع: تحلیل سئو