سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مفهوم Time on Site چیست؟

اگر برای دیدن یک فیلم به سینما رفته باشید و با یک فیلم کسل‌کننده روبه‌رو شوید، چه می‌کنید؟ بسیاری از افراد به دلیل پرداخت پول بلیت هم که شده، روی صندلی‌های خود می‌نشینند و تا انتها در سالن می‌ماند. اما از بدی روزگار، مخاطبان اینترنتی بی‌رحم‌تر از آن هستند که بخواهند یک سایت بی‌کیفیت و غیرمفید را برای مدت طولانی تحمل کنند. در این مواقع چه باید کرد؟ برای آن‌که مدت زمان حضور کاربران را روی سایتمان افزایش دهیم، چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم؟ 

گوگل آنالیتیکس وارد می‌شود

 

به طور معمول قبل از آن‌که ابزارهای اندازه‌گیری و شاخص‌های مهم برای سایت را به طور کامل فهمیده باشیم، از آن‌ها استفاده می‌کنیم. اما تمامی این شاخص‌های اندازه‌گیری، اهمیت فراوانی در شناخت رفتار کاربر دارد. ما متوجه شدیم که افراد زیادی نحوه محاسبه Time on Site را به طور صحیح نمی‌دانند. شما باید با مفهوم Time on Site و نحوه محاسبه دقیق آن آشنا شوید. پس از آن باید کاربرد‌ها و نحوه استفاده از آن را برای گرفتن بهترین نتیجه به درستی یاد بگیرید.

گوگل آنالیتیکس به شما کمک می‌کند تا اطلاعات دقیقی را از ویژگی‌های هر کاربر سایت یا موبایلتان به دست آورید. Session، Session Duration، Time on Page، Time on Site، Bounce Rate و Exit Rate، همه‌ی مفاهیمی هستند که می‌توانند نحوه‌ی رفتار کاربر در سایت شما را به خوبی نشان دهند.

Time on Site چیست؟

 

Time on Site مدت زمانی را نشان می‌دهد که هر کاربر در سایت شما حضور دارد. معمولاً این عدد به شکل متوسط یا میانگین نشان داده می‌شود.
در صورتی که نرخ پرش یا  Bounce Rate سایت شما بالا باشد، یعنی کاربران به‌صورت میانگین زمان کمی را در سایت شما حضور دارند. این کاربران به حد کافی در سایت نمی‌مانند تا بتوانید آن‌ها را از طریق Call to Action برای اهداف کسب‌وکارتان جذب کنید.
Time on Site معمولاً با نام Session Duration نیز در گوگل آنالیتیکس شناخته می‌شود. برای آن‌که بهترین نتیجه را از حضور کاربر در سایت دریافت کنید، باید از هر دو مفهوم Time on Page و Time on Site در کنار یکدیگر استفاده کنید.
Time on Page زمانی معتبر است که شما Exit Rate پایینی داشته باشید و کاربران سریعاً تب صفحات داخلی شما را نبندند.
Time on Site نیز زمانی قابل اتکاست که Bounce Rate پایینی داشته باشید؛ یعنی کاربران بین صفحات مختلف پرش زیادی انجام نداده و محتوای هر صفحه را بسته به مدت زمان لازم، بازدید کنند.

Time on Site چگونه محاسبه می‌شود؟

 

برای محاسبه حدودی Time on Site باید مدت زمان کل Sessionها را (به ثانیه) به تعداد Sessionها تقسیم کنیم. برای فهم بهتر این موضوع، فرض کنید یک کاربر از سایت شما به شکل زیر بازدید می‌کند:

این کاربر از صفحه اول سایت شما شروع کرده و درست از همان زمان گوگل آنالیتیکس محاسبه Session را برای این بازدیدکننده آغاز می‌کند. این کاربر دو صفحه دیگر را قبل از خارج شدن از سایتتان (بستن مرورگر، وارد کردن آدرس سایت دیگر یا کلیک روی لینک خارجی درون سایت) بازدید می‌کند.

حالا برای محاسبه Session Duration باید به روش زیر اقدام کنیم:

  1. Tp صفحه اصلی = (1 دقیقه)
  2. Tp صفحه دوم = (4 دقیقه)
  3. Tp صفحه سوم = (0 دقیقه)
  4. Ts یا (Session Duration) = (5 دقیقه)

این محاسبه نشان می‌دهد که کاربر ما سه Time on Page متفاوت داشته و برای محاسبه Time on Site باید این سه عدد را با یکدیگر جمع کنیم. حالا در صورتی که محتوای سایت شما نامناسب و غیرمفید باشد چه اتفاقی می‌افتد؟ درسته؛ پرش یا Bounce. محتوای غیرجذاب و غیرکاربردی باعث بسته شدن سریع تب مرورگر می‌شود و در این صورت TP و TS، صفر خواهد بود.

Time on Site چه کاربردی دارد؟

 

کاربرد Time on Site کاملاً مشخص است. هر چقدر بتوانید کاربران را به ماندن در سایت خود و باز کردن صفحات بیشتر از سایت ترغیب کنید، شانس موفقیت در فروش محصول، خدمات یا دریافت بازدیدکنندگان جدید بالاتری خواهید داشت.
گوگل آنالیتیکس زمانSession  را تا لحظه خروج کاربر یا غیرفعال بودن کاربر برای 30 دقیقه متوالی اندازه می‌گیرد. اگر سایت شما لینک‌سازی داخلی بهتری داشته باشد، کاربران به باز کردن صفحات جدید و مشاهده محتوای آن‌ها ترغیب می‌شوند.
شما از طریق صفحات مختلف سایت، کاربران را به سمت هدف کسب‌وکارتان جذب می‌کنید. اما نکاتی را برای آن‌که سایتی جذاب و مناسب با سلیقه کاربران داشته باشید، باید رعایت کنید، مثلا چه نکاتی؟

نگه داشتن مخاطب در سایت؛ ماموریتی شدنی

 

برای بالا بردن Time on Site، باید کارهای زیادی را انجام دهید. این نکات می‌تواند به جذابیت بیشتر سایت شما برای کاربران منجر شود.

  • گرافیک سایت: گرافیک سایتتان را بهبود ببخشید و از رنگ‌های جذاب استفاده کنید. جذابیت‌های بصری از دید هیچ کاربری مخفی نمی‌ماند.
  • بهینه سازی خوانایی: خوانایی مطالب هر صفحه را بهینه کنید تا چشم را در متون طولانی اذیت نکند. استفاده از عکس در بین پاراگراف‌های طولانی، می‌تواند ظاهری جدید به محتوای متنی شما بدهد.
  • عکس باکیفیت: عکس باکیفیت لزوما عکس بزرگ و حجیم نیست. سعی کنید تمامی عکس‌های سایت‌تان از میان بهترین‌ها انتخاب شده باشد.
  • عکس گرافیکی: از عکس‌های گرافیکی و منحصربه‌فرد استفاده کنید. هزینه‌ی مجزایی برای تولید محتوای گرافیکی مناسب مانند اینفو، بنر و تایپوگرافی در نظر بگیرید.
  • ویدئو: استفاده از ویدئوهای کوتاه آموزشی را در لابه‌لای متون طولانی فراموش نکنید.
  • لینک بیلدینگ: گذاشتن لینک‌های داخلی درون محتوا را به عادت خود تبدیل کنید. محتواهای مرتبط شما باید از طریق لینک‌های داخلی به هم متصل شوند. بک لینک را هم فراموش نکنید.
  • هدیه: یک فایل آموزشی متنی، صوتی، ویدئویی یا کد تخفیف برای کاربران خود در نظر بگیرید.
  • کامنت گذاری: مخاطبان خود را به گذاشتن نظر و دیدگاه خود درباره محصولات و محتواها تشویق کنید. این کار می‌تواند به بیشتر شدن نرخ بازدید هر صفحه منجر شود.
  • قصه‌گویی: قصه‌گویی یا داستان سرایی را فراموش نکنید؛ مردم عاشق خواندن داستان‌های کوتاه و بامزه هستند.
  • نشان دادن اعتبار: اعتبار و اطمینان کاربران را نسبت به کسب‌وکارتان بالا ببرید. در لابه‌لای متون از بنرهای شخصی، افتخارات و امتیازات مجموعه استفاده کنید.
  • پاپ‌آپ: مهم نیست چه کاری انجام دهید، کاربران بالاخره سایت شما را ترک خواهند کرد. اما این آخر ماجرا نخواهد بود. به کاربران یک شانس دیگر را برای تبدیل شدن به دنبال کننده یا مشتری را بدهید.

جمع‌بندی

 

داشتن سایت با ظاهر زیبا یا محتوای اورجینال شاید در جذب مخاطبان جدید و بالا بردن نرخ بازدید موثر باشد اما قطعاً برای گرفتن بهترین نتیجه کافی نیست. سایت شما ویترین خدمات و محصولات شماست. شما باید بتوانید جذابیت بصری و محتوایی را نه فقط در صفحه اول، بلکه در تمامی صفحات داخلی نیز تکرار کنید.
تمامی کاربران از صفحه اول سایت وارد نمی‌شوند. شما می‌توانید با لیست کردن تمامی راهکارهای نگه داشتن مخاطب در سایت، به مرور آن‌ها را به روی محتواهای خود اعمال کرده و نتیجه آن را از گوگل آنالیتیکس مشاهده کنید.
شما کدام یک از این راهکارها را برای نگه‌داشتن کاربر در سایت استفاده می‌کنید؟ به نظرتان چه راهکارهای دیگری وجود دارد که ما به آن اشاره نکردیم؟

منبع: منتوریکس